Kamis, 19 November 2015

Apa Reflexology Boleh Lakukan Untuk Anda

Apa Reflexology Boleh Lakukan Untuk Anda

Artifak digali menunjukkan bahawa sejak zaman tamadun purba, Refleksologi telah diiktiraf sebagai satu bentuk membantu rawatan dalam melayani kesihatan banyak dan isu-isu perubatan. Konsep Reflexology adalah satu bentuk perubatan alternatif yang menggunakan refleks pada kaki dan tangan yang diketahui sesuai dengan tubuh tertentu bahagian, kelenjar dan organ-organ.

Terdapat beberapa teori yang munasabah menjelaskan bagaimana Reflexology berfungsi. Sebahagian daripada mereka teori ialah:

Kesan bersantai. Penyakit ini dipercayai disebabkan oleh terlalu banyak ketegangan dan tekanan yang terkumpul di dalam badan. Teori ini berkisar pada idea bahawa mana-mana terapi atau rawatan yang boleh membantu badan untuk mengalami kelonggaran dalam boleh melegakan tekanan dan ketegangan, dengan itu menggalakkan berfungsi dengan berkesan organ-organ dalam badan dan mengurangkan rasa sakit dan tidak selesa.
Teori Kawalan Gate. Teori ini digambarkan sebagai teori berdasarkan kesakitan. Kononnya terdapat reseptor sakit di dalam saraf tunjang yang mengawal selia sebarang mesej kesakitan yang mencapai otak. Apabila semua reseptor menjadi penuh, pintu ditutup rapat dan dengan itu berhenti mesej kesakitan daripada lulus ke arah otak itu berkesan menghadkan kesakitan yang kita rasa.
Endorphin Siaran. Badan secara semulajadi menghasilkan endorfin atau ubat penahan sakit yang bekerja dengan cara yang sama dengan morfin. Refleksologi dipercayai mampu merangsang tubuh untuk menghasilkan dan melepaskan endorfin yang membantu dalam mengurangkan kesakitan.
Pada asasnya, rawatan ini yang melibatkan refleks bekerja pada mengurangkan tahap tekanan dalam badan. Apa yang sebahagian lebih baik badan untuk bekerja pada daripada kaki dan tangan di mana ketegangan boleh berlaku. Kaki misalnya menyokong seluruh badan dan menerima hampir berat badan keseluruhan apabila kita berdiri. Terdapat 7,200 saraf di dalam zon refleks kaki sahaja. Apabila saraf kaki sedang bekerja semasa rawatan refleksologi, isyarat tekanan terganggu dan keseimbangan badan, homeostasis, semula. Reflexology berkesan mempengaruhi tubuh untuk menyembuhkan dan memperbaiki dirinya. Refleksologi tidak boleh difahami sebagai jumlah pengganti untuk rawatan perubatan tradisional. Sebaliknya, ia adalah satu cara pelengkap untuk meningkatkan proses rawatan perubatan. Refleksologi dikatakan menyediakan mana-mana pesakit dengan pelbagai faedah seperti:

menggalakkan bersantai
mengurangkan kesakitan
membendung kesihatan badan
kaki letih meremajakan
meningkatkan aliran darah
kesan langkah-langkah fisiologi seperti kolesterol, tekanan darah
membantu badan untuk pulih daripada pembedahan atau operasi
meningkatkan kesihatan mental
melengkapi penjagaan kanser
menggalakkan penghantaran mudah atau kelahiran
menghapuskan toksin
merangsang sistem imun dan saraf
A Reflexology terapi make penggunaan carta refleksologi yang boleh dilihat sebagai peta di mana aplikasi teknik adalah berdasarkan. Carta kaki kiri atau tangan mencerminkan sebelah kiri badan manakala kaki kanan atau tangan menunjukkan bahagian kanan badan. Dari kaki dan tangan carta seseorang boleh melihat bahawa kawasan tulang belakang refleks terletak di bahagian dalam tangan dan kaki manakala bahu dan lengan kawasan refleks pada bahagian luar tangan dan kaki. Jari dan jari kaki mencerminkan kepala, leher dan bahagian badan yang bersalut. Bola kaki meniru belakang atas, dada, paru-paru dan jantung.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar