Kamis, 19 November 2015

Menangani IBS Sembelit

Menangani IBS Sembelit

IBS adalah singkatan bagi sindrom usus, dibezakan dengan senarai gejala. Ini termasuk sakit perut, rasa kembung, gas dan kekejangan. Usus kedua-dua keterlaluan adalah makna yang sama dengan IBS, sembelit, cirit-birit atau gabungan kedua-duanya adalah mungkin. Ia tidak dianggap sebagai satu penyakit tetapi ketidakmampuan tubuh untuk berfungsi dengan betul. Walaupun tidak ada ubat sembelit khusus untuk merawat sembelit IBS, simptom boleh dilegakan dengan beberapa perubahan kecil dalam diet dan gaya hidup seseorang.

Tidak ada cara yang pasti untuk menentukan apa yang mencetuskan disfungsi. Beberapa kajian menunjukkan bahawa orang yang mempunyai IBS cenderung untuk mempunyai otot usus yang lebih sensitif daripada penduduk umum. Orang-orang ini sering mengalami sakit perut selepas makan. Walaupun pedih, keadaan nampaknya tidak membahayakan sistem pencernaan individu atau kolon. Dalam sesetengah individu, mereka mungkin mendapati bahan cecair berwarna putih dalam najis mereka. Wanita dalam tempoh haid mereka lebih terdedah untuk mengalami gejala yang berkaitan dengan keadaan ini.

Dengan jenis tertentu disfungsi, doktor menggunakan senarai tertentu kriteria dikenali sebagai Rom. Tiada ujian khusus untuk menentukan sama ada seseorang itu IBS. Sebaliknya, pemeriksaan kesihatan dijalankan untuk memastikan bahawa individu yang tidak mempunyai apa-apa syarat lain yang serius yang memaparkan gejala yang sama. Selain daripada pemeriksaan fizikal dan siri ujian darah, doktor juga boleh memerintahkan x-ray pada usus yang lebih rendah atau kolonoskopi. Walaupun ketidakselesaan kecil mungkin dialami dengan menjalani ujian itu, ia adalah alternatif yang lebih baik daripada tidak tahu jika ia adalah IBS atau keadaan yang lebih serius.

Sama seperti hakikat bahawa tidak ada ujian yang pasti untuk menentukan IBS, juga tidak ada ubat untuk keadaan. Sebaliknya, perubahan boleh dilakukan dalam usaha untuk melegakan gejala-gejala yang sering dikaitkan dengan masalah itu. Sama seperti merawat sembelit atau cirit-birit, IBS boleh dirawat dengan perubahan dalam diet, perubatan dan aktiviti harian atau senaman. Nasihat profesional A doktor perlu dirujuk dan diambil untuk menentukan jalan yang terbaik dan rawatan dalam menangani IBS.

Selain daripada makanan yang miskin dan gaya hidup harian, tekanan juga boleh memburukkan lagi keadaan. Tekanan tidak boleh menyebabkan IBS sendiri tetapi boleh membuat gejala lebih teruk. Beberapa strategi yang boleh mengurangkan IBS bertindak sehingga melibatkan senaman, meditasi dan juga kaunseling. Individu yang mengalami keadaan ini dinasihatkan untuk mencuba beberapa aktiviti dan melihat mana yang terbaik untuk mereka.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar